Brieven

Aan Comité ROUW

door Ralf, op , in Brieven


Geachte mevrouw, heer,


 

Gisteren las ik in de krant dat u, het comité ROUW (Redt Ons Universitair onderWijs), afgelopen maandag de straat op bent gegaan om te pleiten voor betere investeringen in het hoger onderwijs. Gesterkt door 150 betrokken medestudenten en een dj, zo las ik, kwam u op het Plein in Den Haag bijeen voor een demonstratie, alvorens minister Plasterk een manifest te overhandigen waarin u uw visie op de zaak uiteenzet.

Een goed initiatief, zonder meer. Het blijft natuurlijk altijd de vraag in hoeverre dergelijke demonstraties enig effect hebben, maar ik denk dat u uw punt zeker heeft gemaakt: met als comiténaam een strijdkreet waar het 'eureka!' nog in doorgalmt (onze Angelsaksische vrienden zouden spreken van een backronym), met daarin bovendien een onbedoelde, klungelige beleefdheidsvorm, het geheel kracht bijgezet door de subtiele, intellectuele overredingskracht die enkel een dj kan bieden, denk ik dat het de minister --wat zeg ik: heel Nederland-- voldoende duidelijk zal zijn dat het hoger onderwijs in Nederland wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Namens alle studenten van ons land wil ik u daar hartelijk voor bedanken.


 

Met vriendelijke groet,
Ralf Pisters


Aan bol.com

door Jan, op , in Brieven


Delft, 17 juni 2009

 

Geachte mevrouw, geachte heer,

Kent u Alan Turing?

Alan Turing was een van de grote informatici van de twintigste eeuw. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij als crypto-analist betrokken bij het kraken van de Duitse Enigma-codes. Hij was een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie en zijn bijdragen aan de wetenschap hebben aan de wieg gestaan van computers zoals wij die nu kennen. Alle servers van bol.com, bijvoorbeeld, zijn Turing Machines. Naast Turing Machines zijn er nog meer dingen naar hem vernoemd, zoals de Turing Award en de Turing Test.

De Turing Test is een test die kan vaststellen of machines intelligent zijn, en gaat als volgt. Een mens, de ondervrager, zit in een afgesloten ruimte, waar hij middels een toetsenbord en een beeldscherm een gesprek kan voeren. (Tegenwoordig zouden we dat "msn'en" noemen, maar dat bestond nog niet in de jaren vijftig.) De ondervrager voert een gesprek (chat) met een ondervraagde, wiens identiteit hij niet kent. Dat kan een andere persoon zijn, maar het kan ook een machine zijn die probeert zo menselijk mogelijk over te komen. Zodra de machine de ondervrager voor de gek weet te houden, heeft de machine gewonnen en is geslaagd voor de test. In dat geval heet de machine intelligent te zijn. Jaarlijks worden dit soort tests georganiseerd, maar tot nog toe is geen enkele machine geslaagd.

Als voorbeeld van een machine die faalt voor de Turing test, volgt hieronder een verbatim conversatie die ik heb gevoerd met de virtuele assistent van bol.com, die op uw klantenservice-pagina zijn diensten aanbiedt:

bol.com zegt: Welkom bij de virtuele assistent van bol.com. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt: heb je ook een boek over genegenheid?
bol.com zegt: Wilt u meer weten over hoe u kunt zoeken op onze website?
U zegt: ik zoek genegenheid
bol.com zegt: Wilt u meer weten over hoe u kunt zoeken op onze website?
U zegt: ik ben zo eenzaam
bol.com zegt: Ik snap uw zin helaas niet.
bol.com zegt: Wilt u meer weten over hoe u kunt zoeken op onze website?
U zegt: wil je met me trouwen?
bol.com zegt: Ik snap u helaas niet.
bol.com zegt: Ik heb er even moeite mee. Wilt u meer weten over hoe u kunt zoeken op onze website?

Het moge duidelijk zijn dat de virtuele assistent niet intelligent is. Laten we de proef op de som nemen en een e-mailtje sturen aan uw klantenservice. Bijgevoegd vindt u het resultaat van deze conversatie. Uit privacy-overwegingen heb ik de namen van de betrokkenen veranderd. Mijn conclusie: uw klantenservice is gezakt voor de Turing Test. Helaas.

 

Met vriendelijke groet,

ir. T.J. Ouwens

 


Aan: <klantenservice@bol.com>
Van: Jan Ouwens
Datum: 2 juni 2009 08:08
Onderwerp: Annulering bestelling

Hallo,

Mijn bestelling met nummer 6599931810 is zojuist geannuleerd omdat er te weinig saldo op mijn creditcard staat. Dat klopt: die is onlangs vervangen omdat Postbank ING is geworden. Ik heb mijn nieuwe creditcardnummer ingevuld in mijn accountgegevens. Ik neem aan dat mijn creditcard werd aangesproken omdat het (kennelijk moeilijk te verkrijgen) artikel beschikbaar is geworden en jullie het naar me wilden opsturen. Waarom anders zou er naar het saldo op mijn creditcard gekeken worden?

Helaas, echter, kon ik, na het invullen van mijn nieuwe creditcardgegevens, geen manier vinden om mijn bestelling te "ont-annuleren". Ook kon ik het bestelde artikel niet meer op jullie site vinden om een nieuwe bestelling te plaatsen. Waarom niet? Was het exemplaar dat jullie mij gingen toezenden het allerlaatst beschikbare? Dat zou jammer zijn, want jullie hebben net mijn bestelling geannuleerd. Wat gaat er nu gebeuren met dat exemplaar? Kan ik het alsnog bestellen?

Of wilden jullie eigenlijk doorgeven dat het artikel überhaupt niet meer te krijgen is (wat me niet zou verbazen; ik wist dat het een gok was toen ik het artikel bestelde), en is er in plaats daarvan per ongeluk gepoogd geld af te schrijven van mijn creditcard? Dat zou ik best wel jammer vinden ...

 

Alvast dank voor uw antwoord,
Jan Ouwens


Aan: Jan Ouwens
Van: Alice <klantenservice-security@bol.com>
Datum: 3 juni 2009 12:16
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

Geachte heer Ouwens

Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 juni 2009.

Helaas hebben wij met behulp van de door u opgegeven zoekcriteria niet de titel gevonden die u zoekt. Het is echter mogelijk dat deze titel in de toekomst wel wordt opgenomen in ons assortiment. Voor de laatste informatie hierover raden wij u aan om onze website regelmatig te raadplegen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Alice
bol.com Klantenservice
www.bol.com

Mocht uw vraag hiermee nog niet voldoende beantwoord zijn dan willen we u vriendelijk vragen om dit aan te geven in antwoord op dit bericht.


Aan: Alice <klantenservice-security@bol.com>
Van: Jan Ouwens
Datum: 4 juni 2009 07:51
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

Beste mevrouw Alice,

Uw hoop ten spijt voel ik mij helaas onvoldoende geïnformeerd.

Ik ontwikkel zelf database-software voor mijn beroep, en de gedachte dat u informatie die wel degelijk in uw database heeft gestaan niet meer kunt vinden vind ik, eerlijk gezegd, tamelijk beklemmend. Informatie die deel uit kan maken van de bestelgeschiedenis van klanten mag natuurlijk niet zomaar verdwijnen. Ik heb een screenshot bijgevoegd die u wellicht kan helpen de titel terug te vinden.

Maar dat terzijde.

De eigenlijke vraag die ik beantwoord hoopte te krijgen, is deze. Ik heb een artikel besteld dat, blijkbaar, niet meer leverbaar is. Dat kan natuurlijk gebeuren, en ik stel het uiteraard op prijs dat bol.com mij informeert wanneer ontdekt wordt dat dat zo is. Wat ik echter heel graag wil weten, is hoeveel saldo ik op mijn creditcard moet hebben om zo'n bericht te mogen ontvangen. Hoeveel kost het mij, een klant, om een automatisch gegenereerde e-mail van een bedrijf als bol.com te mogen ontvangen? Als u mij dat kunt vertellen, dan zal ik zorgen dat er de volgende keer voldoende saldo op mijn creditcard staat.

 

Met vriendelijke groet,
Jan Ouwens
Bestelling bol.combr /> N.B.: Screenshot is bewerkt om persoonlijke informatie te verbergen. De bol.com klantenservice heeft natuurlijk een onbewerkt screenshot ontvangen.


Aan: Jan Ouwens
Van: Bob <postmaster@bol.com>
Datum: 4 june 2009 07:51
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

klantenservice-security@nl.bol.com

 

 

 

Final-Recipient: rfc822;klantenservice-security@nl.bol.com
Action: failed
Status: 5.1.1


Aan: <klantenservice@bol.com>
Van: Jan Ouwens
Datum: 4 juni 2009 08:02
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

Beste mevrouw Alice,

Uw hoop ten spijt voel ik mij helaas onvoldoende geïnformeerd.

Ik ontwikkel zelf database-software voor mijn beroep, en de gedachte dat u informatie die wel degelijk in uw database heeft gestaan niet meer kunt vinden vind ik, eerlijk gezegd, tamelijk beklemmend. Informatie die deel uit kan maken van de bestelgeschiedenis van klanten mag natuurlijk niet zomaar verdwijnen. Ik heb een screenshot bijgevoegd die u wellicht kan helpen de titel terug te vinden.

Ook vind ik, vanuit dezelfde hoedanigheid, het feit dat uw e-mail een afzenderadres (klantenservice-security@bol.com) had dat kennelijk niet bestaat, waardoor ik na mijn reply in eerste instantie een foutmelding kreeg teruggestuurd van uw mailserver, buitengewoon slordig. Het boezemt mij zelfs een zekere mate van wantrouwen in. Dit is mijn tweede poging; ditmaal weer gewoon naar klantenservice@bol.com.

Maar dat terzijde.

De eigenlijke vraag die ik beantwoord hoopte te krijgen, is deze. Ik heb een artikel besteld dat, blijkbaar, niet meer leverbaar is. Dat kan natuurlijk gebeuren, en ik stel het uiteraard op prijs dat bol.com mij informeert wanneer ontdekt wordt dat dat zo is. Wat ik echter heel graag wil weten, is hoeveel saldo ik op mijn creditcard moet hebben om zo'n bericht te mogen ontvangen. Hoeveel kost het mij, een klant, om een automatisch gegenereerde e-mail van een bedrijf als bol.com te mogen ontvangen? Als u mij dat kunt vertellen, dan zal ik zorgen dat er de volgende keer voldoende saldo op mijn creditcard staat.

 

Met vriendelijke groet,
Jan Ouwens
Bestelling bol.com
N.B.: Screenshot is bewerkt om persoonlijke informatie te verbergen. De bol.com klantenservice heeft natuurlijk een onbewerkt screenshot ontvangen.


Aan: Jan Ouwens
Van: Charlie <klantenservice@bol.com>
Datum: 4 juni 2009 20:56
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

Geachte heer Ouwens,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 4 juni 2009.

Het ontvangen van een automatisch gegenereerde e-mail van bol.com is geheel kosteloos.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Charlie
bol.com Klantenservice
www.bol.com

Mocht uw vraag hiermee nog niet voldoende beantwoord zijn dan willen we u vriendelijk vragen om dit aan te geven in antwoord op dit bericht.


Aan: Charlie <klantenservice@bol.com>
Van: Jan Ouwens
Datum: 4 juni 2009 21:09
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

Beste heer Charlie,

Waarom werd er dan geprobeerd geld af te schrijven van mijn creditcard?

 

Met vriendelijke groet,
Jan Ouwens


Aan: Jan Ouwens
Van: Dave <klantenservice@bol.com>
Datum: 5 juni 2009 17:42
Onderwerp: Re: Annulering bestelling

 

Geachte heer Ouwens,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 4 juni 2009.

U geeft aan dat bol.com onrechtmatig bedragen van uw creditcardrekening heeft afgeschreven.

Als u een bestelling plaatst en daarbij kiest voor de betaalmethode ‘creditcard’ wordt bij uw creditcardmaatschappij eerst een reservering van het te betalen bedrag aangevraagd. Pas wanneer de bestelling daadwerkelijk wordt verzonden, incasseert bol.com het bedrag.

In uw overzicht ziet u de reservering en het afgeschreven bedrag. U kunt dit zien op uw volgende bankafschrift met het betreffende bestelnummer als betalingskenmerk. Hierop staan alleen de betaalde bedragen en niet de reserveringen vermeld.

Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met uw creditcardmaatschappij.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Dave
bol.com Klantenservice
www.bol.com

Mocht uw vraag hiermee nog niet voldoende beantwoord zijn dan willen we u vriendelijk vragen om dit aan te geven in antwoord op dit bericht.


Van de NS

door Jan, op , in Reacties


Reactie van de NS

14 oktober 2005

 

Geachte heer, mevrouw Ouwens,


Hartelijk dank voor uw reactie. Hierin geeft u aan niet of onjuist geïnformeerd te zijn over een vertraging tijdens uw treinreis. Het is erg vervelend dat u dit is overkomen. Onze excuses hiervoor. U mag van ons personeel verwachten dat zij u tijdig en goed informeren. Informatievoorziening is van wezenlijk belang voor een goede dienstverlening. Juist bij een afwijkende dienstregeling heeft u als klant behoefte aan informatie. Wij stellen het op prijs dat u uw bevindingen aan ons heeft doorgegeven, zodat wij onze informatievoorziening kunnen verbeteren.


Graag gaan wij ervan uit dat wij u met dit antwoord van dienst zijn geweest.


Wij vertrouwen erop dat u hiermee voldoende bent ingelicht.


Met vriendelijke groet,

 

(naam verwijderd)
Hoofd Klantcontactcenter


Aan de NS

door Jan, op , in Brieven


Betreft: saamhorigheid

Eindhoven, 1 oktober 2005

 

Geachte mevrouw, geachte heer,

Graag wil ik mijn waardering uitspreken voor de maatschappelijke functie die uw bedrijf vervult. Er is namelijk geen plek in Nederland waar men zo solidair is met zijn medemens als in de trein. Ik veronderstel dat dit aangename klimaat is geschapen door het beleid dat door uw bedrijf wordt gevoerd. Niets is immers beter voor de intermenselijke eendracht dan gezamenlijk en gespeend van enige vorm van informatie een omvangrijke treinvertraging door te maken; het is een ervaring die mensen uit alle gelederen van de samenleving nader tot elkaar brengt. Dit is een groot goed in onze sterk verindividualiseerde maatschappij.

Deze saamhorigheid ontstaat natuurlijk niet vanzelf; zij kost werk. Ik wil u dan ook van ganser harte prijzen voor uw beslissing om op 20 september jongstleden de sneltrein van Delft naar Breda bij aankomst in Rotterdam plots en zonder afdoende waarschuwing te doen veranderen in een stoptrein naar Amsterdam. Het is de door uw bedrijf gesmeden forenzensolidariteit die een oplettende medepassagier ertoe bracht mij te waarschuwen, zodat ik het treinstel nog voor het sluiten van de deuren heb kunnen verlaten. Gedurende het kleine uur dat ik desondanks vervolgens op enkele van uw fraaie perrons, waaronder dat van Dordrecht, heb mogen doorbrengen, heb ik mij tegoed gedaan aan het observeren van een eensgezindheid onder de mensen die ik in geen tijden heb mogen aanschouwen. Ere wie ere toekomt.

 

In opperste waardering,

ir. T.J. Ouwens


 

Reactie van de NS.


Aan de Partij voor de Vrijheid

door Ralf, op , in Brieven


Geachte heer, mevrouw,

 

Graag wil ik u via deze weg van harte feliciteren met de eclatante zege die uw partij, de Partij voor de Vrijheid, afgelopen donderdag behaalde bij de verkiezingen voor het Europees Parlement. Uw zevenmijlspas van nul naar vier zetels mag gerust historisch genoemd worden, het resultaat is een enorme stimulans in de Strijd voor Vrijheid en betekent niets minder dan een triomf voor de heldere rede.

Zelf was ik tot voor kort een zogeheten zwevende kiezer. Getergd door een innerlijke discordantie tussen enerzijds een toestand van hevige electorale onzekerheid en anderzijds een streven naar datgene te doen wat juist is (de morele stemplicht), zocht ik in de media en op het internet naar aanknopingspunten die deze zorgen zouden moeten beslechten. Ik stuitte op de Europa-campagne van de PVV en landde met beide voeten op de grond.

Waar overige partijen verzandden in oeverloos geraaskal en eindeloze uitweidingen over hun zogenaamde standpunten, bood de webpagina van de PVV een eenvoudige en kraakheldere uiteenzetting van niet meer dan zeven kernpunten. Simpel, helder en direct. Voor de aardigheid ben ik het eens nagegaan: het CDA heeft op zijn webpagina maar liefst 1015 woorden nodig om alleen al zijn visie op de kwestie-Turkije weer te geven. Meer dan duizend woorden om vooral niemand tegen het zere been te stoten. En dan heb ik het nog niet eens over de 33 pagina's tellende holle retoriek die we vinden in het verkiezingsprogramma. Maar het kan nog zotter: GroenLinks kliedert maar liefst 45 pagina's vol. Wie moet dat gaan lezen? En welke ambtenaar wordt ervoor betaald om al die flauwe tekstjes in elkaar te flansen? Dan liever de PVV: u doet het met niet meer dan 316 woorden, met daarin onversneden geluiden als 'wij willen ons geld terug', 'baas in eigen huis', 'Turkije nooit lid, ook niet over honderd jaar' en 'genoeg is genoeg'.

Sprekend was ook uw deelname aan de Stemwijzer van EénVandaag, die door uw campagneteam terecht is herkend als een door linkse fascisten in elkaar gedraaide machinatie van politiek bedrog. Dat u uiteindelijk toch nog bij zes van de dertig stellingen een toelichting op uw standpunt gaf vond ik eerlijk gezegd nog ruimhartig. En waar u inhoudelijk commentaar leverde, deed u dat wederom kort en helder. Een voorbeeld: op de stelling "Europa mag alleen een streng milieubeleid voeren als landen als China, India en de VS dat ook doen" zei u: "Hoewel de PVV vindt dat niet Europa over milieubeleid moet gaan, moet Europa ook niet het braafste jongetje van de klas spelen." Waren alle partijen maar zo duidelijk. De PvdA kan er in elk geval nog wat van leren: de breedsprakigheid in de standpunten van de lafgebekte rode roos verrieden twijfel en draaierigheid.

Het moge duidelijk zijn dat uit uw campagne is gebleken dat de keuze voor de PVV verstandelijk gezien de enige juiste was. Doorslaggevend waren voor mij misschien uiteindelijk wel de woorden van dhr. Wilders zelf, die op de fractiebijeenkomst in Rotterdam aan de vooravond van de verkiezingen getuigde van een glasheldere, doodeerlijke kijk op de zaken: "Officieel gaat het natuurlijk over Europa. Maar deze verkiezingen zijn ook het moment voor de mensen in Nederland om de elite in Den Haag te laten weten dat u genoeg van ze heeft. Om het kabinet-Balkenende-en-Bos te laten weten dat u genoeg van ze heeft. Dat u verandering wil. Ook daar zijn deze verkiezingen aanstaande donderdag voor bedoeld." En zo is het maar net.

Moge mijn getuigenis u sterken in uw nimmer aflatend streven naar rechtvaardigheid en geluk, voor ons en onze kinderen. Ga in Vrijheid!

 

Met warme groet,

Ralf Pisters
Vriend van Vrijheid